Bli med på laget til MEKK  

Det er enkelt å starte en MEKK Butikk. Som franchisetaker hos MEKK tilbyr vi deg en mulighet til å realisere drømmen om å drive egen virksomhet, uten å være gründer.


Dette er MEKK franchise:

Som franchisetaker kan du kunne støtte deg på MEKK sin erfaring og kompetanse, samtidig som du utøver vår forretningsmodell gjennom eget firma.
Du kommer enklere og tryggere i gang, har mindre risiko, samtidig som du er fri entreprenør med ansvar for egen virksomhet. 
Med alt tilrettelagt kan du engasjere deg og konsentrere deg om å drive butikken.

  • Gjennom Mekk får du tilgang til et komplett og gjennomprøvd konsept innen, driftssystemer med felles teknisk plattform og systemer, gode innkjøpsbetingelser (inkl. distribusjon, levering, reklamasjon og service) og felles profilering og markedsføring.
  • MEKK prosjekterer og bygger en nøkkelferdig butikk, sammen med eier og ansatte.
  • I tillegg klargjør vi digitale systemer som internett, kassesystem, tlf, og andre IT- verktøy som benyttes av kjeden. Egen driftshåndbok medfølger.
  • MEKK bistår med å finne egnede lokaler, men forutsetter at du bruker din lokalkunnskap til å komme med innspill til gode lokaler/plasseringer. MEKK bruker selvsagt vår erfaring til å kvalitetssikre og fremforhandle gode leiebetingelser med huseier. 
  • Om du allerede har et lokale eller en butikk som kan være aktuelt å konvertere til Mekk, så hører vi gjerne fra deg.
  • Du får gode råd og veiledning med hensyn til finansiering, etablering, organisering, opplæring, ledelse og salg. MEKK bistår også med løpende råd ved behov.
  • MEKK tilbyr deg og dine medarbeidere et skreddersydd opplæringsprogram før og i forbindelse med åpning / overtakelse. Her får dere veiledning og støtte innen e-læring, praktisk opplæring i en annen butikk, kursing fra leverandører og samarbeidspartnere.
  • Mekk inviterer også til årlige samlinger der du kan veksle erfaring med andre MEKK butikker og fylle på med ny lærdom fra bransjen.

  • Gjennom MEKK sin markedsavdeling får franchisetaker hjelp til utforming av lokal markedsføring etter eget ønske, samt nasjonal markedsføring sammen med alle MEKK butikkene. Markedsavdelingen hjelper også med å etablere sosiale medier for butikken.
  • Alle MEKK butikker bidrar til å dekke fellesutgifter. Digitale funksjoner, produksjon av markedsmateriell, regnskap og tjenester beregnes enkelte avgifter. (franchiseavgiften)
    Dette innebærer en engangskostnad knyttet til prosjektering, etablering og opplæring.


Du som MEKK franchisetaker:

En MEKK franchisetaker må ha stor stå på vilje og ha vilje til å være aktiv i den daglige driften, der hovedfokus skal være service i møte med kunde. En MEKK franchisetaker må også noe ha kunnskap rundt regnskap og it-data da dette er viktig for butikkens fremdrift. Samtidig må man lære seg MEKK sitt konsept og følge de retningslinjer og krav som stilles til dette. En MEKK franchisetaker må være 100% lojal og forstå at konseptet ikke skal forandres, men forbedres. 

  • Som en MEKK Franchisetaker har du lokalt eierskap til egen butikk, noe som innebærer at du selv må finansiere etablering av din MEKK butikk. Selskapets finans av driftstilbehør, kan helt eller delvis finansieres ved leasing.
  • Som MEKK franchisetaker har du selv ansvar for butikkens økonomi som innebærer bl.a. varelager, bestillinger, faktura og lønn til deg selv og dine ansatte.
  • Som franchisetaker ansettes du normalt som daglig leder i eget aksjeselskap, og får de samme ordninger som andre arbeidstakere når det kommer til f.eks. sykelønn og trygderettigheter. 
  • Som Franchisetaker har du også ansvar for den daglige driften av butikken, som igjen vil påvirke de gode resultatene. Du har ansvar for at butikken er i overensstemmelse med MEKK sine retningslinjer for innredning og merchandising og at den til enhver tid fremstår som selgende, ren og ryddig butikk
  • Du har faglig, operativ ledelse av de ansatte i butikken, samt ansvar for å følge de opp på salg og resultater. Dyktige og motiverte ansatte er også en nøkkel til å skape godt salg i butikken.
  • Du må ta ansvar og initiativ til å få en plan på lokal markedsføring, men du får bistand fra MEKK sin markedsavdeling.

Det er flere suksesskriterier som ligger til grunn for å drive god butikk, og det er det franchisetakeren som i hovedsak påvirker.
De viktigste kriteriene er:

  • Et motivert salgsteam med tydelige mål
  • Tilfredse kunder
  • Høyt aktivitetsnivå
  • Tett oppfølging av butikkens nøkkeltall
  • Fokus på bruttofortjeneste
  • Ryddighet og nøyaktighet

Finansiering og drift 

MEKK bistår med å vurdere hver forretningsmulighet. Vi hjelper med å sette opp mål og forslag til driftsbudsjett for nye butikker. Alle MEKK butikkene varierer noe i størrelse og beliggenhet, derfor også finansiering, kapitalbehov og omsetningspotensiale. En butikk kan variere i omsetning fra ca. 7 til over 12 mill. kr. Detaljert budsjettforslag vil bli gjennomgått med aktuelle kandidater i møte / etter nærmere avtale.

  • Det er vanlig med en varebeholdning på ca. 1,5‐1,6 millioner ved oppstart. Den enkelte butikk, bestiller selv varer fra leverandør, som fakturerer butikk direkte.
  • I noen tilfeller må Franchisetaker stille med en bankgaranti/selvskyldner garanti i forbindelse med lån og kassekreditt. Det er vanlig at en gårdeier ønsker en bankgaranti eller depositum for husleie, men det varierer fra sted til sted. MEKK Norge er ansvarlig for forhandling av leiebetingelser, men leiekontrakten inngås med franchisetaker.
  • Det forventes årlige resultater (etter lønnskostnader) på mellom ca. 4‐6% av omsetningen før avskrivninger og skatt, men det er mulig å oppnå langt bedre resultater enn dette.
  • Det forventes en etableringsfase på 2-3 år. Etter dette forventer vi at butikken skal ha en sunn drift. For noen butikker har etableringsfasen vært betydelig kortere.

MEKK Innkjøp 

MEKK har som hovedfokus, sammen med våre samarbeidspartnere og ressursgruppen* å gjøre de riktige valgene i forhold til inntjening på den enkelte vare/varegruppe og være attraktive/aktive i forhold til markedsføring i sesongen vi er i, og være innovative (rett vare på rett). plass, til rett tid). Summen av dette gjør at Mekk blir lagt merke til. 

*Ressursgruppen til MEKK består av 4 utvalgte MEKK butikker, valgt av medlemmene, som aktivt kommer med innspill på ønsker og endringer.


MEKK Markedsføring

MEKK har egen markedsavdeling som tilrettelegger for å gi butikkene en helhetlig markedspakke som skal bidra til å styrke den enkelte butikk. Hvert år får alle MEKK butikkene en ferdig utarbeidet markedsplan med felles aktiviteter på tvers av butikkene, denne når ut både lokalt rundt butikkene, men også nasjonalt. Markedsføringen sikrer at butikkene når sine kunder på digitale flater, som igjen trekker kunder og genererer salg til butikken.

Ved å være synlig i ulike medier bygger vi kjennskap til merkevaren, butikkens lokasjon og skaper en posisjon i markedet. Dette styrker kundenes kjennskap til butikken og ønske om å handle i den. 

Markedsavdelingen til MEKK setter opp alt av profileringsmateriell, slik sikrer vi en ivaretakelse av MEKK profil, butikken velger selv et lokalt trykkeri for produksjon.


Bli med på laget 

Vil du være med på laget og skape videre vekst i MEKK gjennom kremmerskap, hvor du samtidig kan utvikle din egen fremtid og andres arbeidssituasjon?
Vil du finne ut om vi planlegger å etablere en MEKK-butikk, der du bor? Da er det deg vi ønsker å ha med på laget!

– Takk for din interesse for MEKK franchise.