Bli med på laget til MEKK  

Det er enkelt å starte en MEKK Butikk. Som franchisetaker hos MEKK tilbyr vi deg en mulighet til å realisere drømmen om å drive egen virksomhet, uten å være gründer. 


MEKK franchise:

Som franchisetaker kan du kunne støtte deg på MEKK sin erfaring og kompetanse, samtidig som du utøver vår forretningsmodell gjennom eget firma.
Du kommer enklere og tryggere i gang, har mindre risiko, samtidig som du er fri entreprenør med ansvar for egen virksomhet. 
Med alt tilrettelagt kan du engasjere deg og konsentrere deg om å drive butikken.

  • Gjennom Mekk får du tilgang til et komplett og gjennomprøvd konsept innen, driftssystemer med felles teknisk plattform og systemer, gode innkjøpsbetingelser (inkl. distribusjon, levering, reklamasjon og service) og felles profilering og markedsføring.
  • MEKK prosjekterer og bygger en nøkkelferdig butikk, sammen med eier og ansatte.
    I tillegg klargjør vi digitale systemer som internett, kassesystem, tlf, og andre IT- verktøy som benyttes av kjeden. Egen driftshåndbok medfølger.
  • MEKK bistår med å finne egnede lokaler, men forutsetter at du bruker din lokalkunnskap til å komme med innspill til gode lokaler/plasseringer. MEKK bruker selvsagt vår erfaring til å kvalitetssikre og fremforhandle gode leiebetingelser med huseier.
  • Om du allerede har et lokale eller en butikk som kan være aktuelt å konvertere til Mekk, så hører vi gjerne fra deg.
  • Du får gode råd og veiledning med hensyn til finansiering, etablering, organisering, opplæring, ledelse og salg. MEKK bistår også med løpende råd ved behov.
  • MEKK tilbyr deg og dine medarbeidere et skreddersydd opplæringsprogram før og i forbindelse med åpning / overtakelse. Her får dere veiledning og støtte innen e-læring, praktisk opplæring i en annen butikk, kursing fra leverandører og samarbeidspartnere.
  • Mekk inviterer også til årlige samlinger der du kan veksle erfaring med andre MEKK butikker og fylle på med ny lærdom fra bransjen.
  • Gjennom MEKK sin markedsavdeling får franchisetaker hjelp til utforming av lokal markedsføring etter eget ønske, samt nasjonal markedsføring sammen med alle MEKK butikkene. Markedsavdelingen hjelper også med å etablere sosiale medier for butikken.
  • Gjennom MEKK sin markedsavdeling får franchisetaker hjelp til utforming av lokal markedsføring etter eget ønske, samt nasjonal markedsføring sammen med alle MEKK butikkene.
  • Markedsavdelingen hjelper også med å etablere sosiale medier for butikken.
  • Alle MEKK butikker bidrar til å dekke fellesutgifter. Digitale funksjoner, produksjon av markedsmateriell, regnskap og tjenester beregnes enkelte avgifter. (franchiseavgiften)
    Dette innebærer en engangskostnad knyttet til prosjektering, etablering og opplæring.

MEKK franchisetaker

En MEKK franchisetaker må ha stor stå på vilje og ha vilje til å være aktiv i den daglige driften, der hovedfokus skal være service i møte med kunde. En MEKK franchisetaker må også noe ha kunnskap rundt regnskap og it-data da dette er viktig for butikkens fremdrift. Samtidig må man lære seg MEKK sitt konsept og følge de retningslinjer og krav som stilles til dette. En MEKK franchisetaker må være 100% lojal og forstå at konseptet ikke skal forandres, men forbedres.

  • Som en MEKK Franchisetaker har du lokalt eierskap til egen butikk, noe som innebærer at du selv må finansiere etablering av din MEKK butikk. Selskapets finans av driftstilbehør, kan helt eller delvis finansieres ved leasing.
  • Som MEKK franchisetaker har du selv ansvar for butikkens økonomi som innebærer bl.a. varelager, bestillinger, faktura og lønn til deg selv og dine ansatte. 
  • Som franchisetaker ansettes du normalt som daglig leder i eget aksjeselskap, og får de samme ordninger som andre arbeidstakere når det kommer til f.eks. sykelønn og trygderettigheter.
  • Som MEKK franchisetaker har du ansvar for at butikken er i overensstemmelse med MEKK sine retningslinjer for innredning og merchandising og at den til enhver tid fremstår som selgende, ren og ryddig butikk
  • Du har faglig, operativ ledelse av de ansatte i butikken, samt ansvar for å følge de opp på salg og resultater. Dyktige og motiverte ansatte er også en nøkkel til å skape godt salg i butikken. 
  • Du må ta ansvar og initiativ til å få en plan på lokal markedsføring, men du får bistand fra MEKK sin markedsavdeling.

Det er flere suksesskriterier som ligger til grunn for å drive god butikk, og det er det franchisetakeren som i hovedsak påvirker. De viktigste kriteriene er:

  • Et motivert salgsteam med tydelige mål
  • Tilfredse kunder
  • Høyt aktivitetsnivå
  • Tett oppfølging av butikkens nøkkeltall
  • Fokus på bruttofortjeneste
  • Ryddighet og nøyaktighet

Finansiering og drift

MEKK bistår med å vurdere hver forretningsmulighet. Vi hjelper med å sette opp mål og forslag til driftsbudsjett for nye butikker. Alle MEKK butikkene varierer noe i størrelse og beliggenhet, derfor også finansiering, kapitalbehov og omsetningspotensiale. En butikk kan variere i omsetning fra ca. 7 til over 12 mill. kr. Detaljert budsjettforslag vil bli gjennomgått med aktuelle kandidater i møte / etter nærmere avtale.

  • Det er vanlig med en varebeholdning på ca. 1,5‐1,6 millioner ved oppstart. Den enkelte butikk, bestiller selv varer fra leverandør, som fakturerer butikk direkte.
  • I noen tilfeller må Franchisetaker stille med en bankgaranti/selvskyldner garanti i forbindelse med lån og kassekreditt. Det er vanlig at en gårdeier ønsker en bankgaranti eller depositum for husleie, men det varierer fra sted til sted. MEKK Norge er ansvarlig for forhandling av leiebetingelser, men leiekontrakten inngås med franchisetaker.
  • Det forventes årlige resultater (etter lønnskostnader) på mellom ca. 4‐6% av omsetningen før avskrivninger og skatt, men det er mulig å oppnå langt bedre resultater enn dette.
  • Det forventes en etableringsfase på 2-3 år. Etter dette forventer vi at butikken skal ha en sunn drift. For noen butikker har etableringsfasen vært betydelig kortere.

MEKK Innkjøp

MEKK har som hovedfokus, sammen med våre samarbeidspartnere og ressursgruppen* å gjøre de riktige valgene i forhold til inntjening på den enkelte vare/varegruppe og være attraktive/aktive i forhold til markedsføring i sesongen vi er i, og være innovative (rett vare på rett). plass, til rett tid). Summen av dette gjør at Mekk blir lagt merke til. 

 

*Ressursgruppen til MEKK består av 4 utvalgte MEKK butikker, valgt av medlemmene, som aktivt kommer med innspill på ønsker og endringer.


MEKK Markedsføring

MEKK har egen markedsavdeling som tilrettelegger for å gi butikkene en helhetlig markedspakke som skal bidra til å styrke den enkelte butikk. Hvert år får alle MEKK butikkene en ferdig utarbeidet markedsplan med felles aktiviteter på tvers av butikkene, denne når ut både lokalt rundt butikkene, men også nasjonalt.

  • Markedsføringen sikrer at butikkene når sine kunder på digitale flater, som igjen trekker kunder og genererer salg til butikken.
  • Ved å være synlig i ulike medier bygger vi kjennskap til merkevaren, butikkens lokasjon og skaper en posisjon i markedet. Dette styrker kundenes kjennskap til butikken og ønske om å handle i den.
  • Markedsavdelingen til MEKK setter opp alt av profileringsmateriell, slik sikrer vi en ivaretakelse av MEKK profil, butikken velger selv et lokalt trykkeri for produksjon.

Bli med på laget 

Vil du være med på laget og skape videre vekst i MEKK gjennom kremmerskap, hvor du samtidig kan utvikle din egen fremtid og andres arbeidssituasjon?
Vil du finne ut om vi planlegger å etablere en MEKK-butikk, der du bor? Da er det deg vi ønsker å ha med på laget!

– Takk for din interesse for MEKK franchise.

Bjørn Aase Haakonsen 
Etableringsansvarlig Mekk -  bjorn@mekk.no - Mob.: +47 40 40 46 40

Knut Ove Gravdal 
Drift/prosjektansvarlig Mekk -  knut@mekk.no  - Mob.: +47 40 40 46 29

Ketil Kristoffersen 
Innkjøpsansvarlig Mekk -ketil.kristoffersen@mekk.no - Mob.: +47 40 00 21 99

MEKK FRANCHISE

Kjære leser! – Takk for din interesse for MEKK franchise.

Denne presentasjonen og prosjektbeskrivelsen er skrevet til deg for å gi deg en forståelse for hvem Mekk er og hva det bruker å bli franchisetaker. Mer utfyllende informasjon og dokumentasjon vil bli fremlagt senere i prosessen dersom du ønsker å drive din egen Mekk butikk.

Om MEKK

MEKK er et norsk gjøre” det selv-konsept”, tilgjengelig der folk bor. Hos oss får du nasjonale og internasjonale merkevarer av høy kvalitet til bil, båt, hjem og fritid. Vi har et stort utvalg av sesongvarer som gjør oss aktuelle gjennom hele året.

MEKKer med innovative nasjonale og internasjonale samarbeidspartnere som i hovedsak er markedsledende. I tillegg er vi aktivt tilstede ved de store internasjonale messene for å fange opp nye trender og produkter, samt sikre gode innkjøp til kjedens beste. Den enkelte butikk, bestiller selv varer fra leverandør, som fakturerer butikk direkte.

I 2020 har MEKK & HAPPY HOMES inngått et samarbeid, hvor målsettingen med kjedesamarbeidet er å oppnå stordriftsfordeler samt å etablere shop-in-shop hos hverandres kjeder. Kjedene ønsker også å utvikle et samarbeid for å optimalisere ressurser på konseptutvikling, markedsføring og butikkdata/IT. Samlet omsetning for kjedene er 800 mill.

MEKK ble etablert i 2001 og består i dag av 20 butikker. I tillegg selger vi våre produkter på www.mekk.no hvor vi også tilbyr Klikk & Hent.

MEKK sitt servicekontor ligger på Midtun i Bergen og består av en effektiv, kunnskapsrik og dedikert gruppe medarbeidere som arbeider for kjedens butikker.

MEKK butikkene omsetter i snitt for rundt 8,9 millioner kroner, og har i snitt 3. årsverk. Butikkene er i hovedsak lokalisert på mindre steder over hele landet.

Mekk er i en vekstfase og skal etablere flere nye butikker rundt om i landet.

Butikk-konseptet

Butikkene våre er delt inn i 7 ulike kategorier som hver kalles for en shop-in-shop.

Shop-in-shop områder er laget for at kundene enkelt skal kunne finne de varene de er ute etter uansett hvilken MEKK-butikk de besøker. Alle varene i et butikk-i-butikkområde er generelt sammensatt eller nær hverandre, men kategorien «Salgsmaskin» er spredt over hele butikken.

Hver shop-in-shop er beskrevet i kategorimanualen.

Konsept & Markedsføring

MEKK er et unikt konsept innen vår identitet: gjør det selv/vedlikeholde/pleie av bil, båt, hus & hjem, fritid osv.

Vi er sterk på sesonger, vi skal selge mye av de varene våre kunder har behov for (også de varene de ikke vet at de har behov for). Vi skal være god på å være problemløseren for våre kunder, i form av å kunne skaffe varer (fra våre samarbeidspartnere), vi skal være behjelpelig med å montere og levere produkter, slik at vi kommer på «top of mind» hos våre kunder.

Vi skal ha god kompetanse: MEKK de «FIXER» det meste.

MEKK er problemløseren for den som gjør-det-selv!

Markedsføring

MEKK er godt synlig i sosiale medier så vel som i postkassene til folk. Vår markedsføring skal generere salg og trekke folk til våre butikker. I tillegg skal vår markedsføring skape en posisjon og kjennskap til merkevaren gjennom blant annet web, sosiale medier, DM, Kundeklubb, radio og aviser. SEO/SEA og Lojalitetsprogram er viktige områder som vi vil prioritere enda sterkere fremover. MEKK lager markedsplaner som varierer i form og innhold fra år til år.

  • WEB: MEKK har en moderne og oppdatert webløsning som skal gis tydelig informasjon om produkt og pris. Salgsutløsende web-bannere. Innholdsmarkedsføring (innholdsmarkedsføring) se www.mekk.no
  • DM: MEKK gir ut ca. 11 stk. DM pr. år (8, 16 og 32 sider), som distribueres med posten i områder der MEKK har sine butikker, samt digitalt. I tillegg skal MEKK gi ut ca. 13 stk. digitale DM i året.
  • Sosiale Medier: MEKK Kjedekontor er aktiv i sosiale medier, og bruker bl.a. Facebook, Instagram, LinkedIn.
    Vi produserer annonser/publikasjoner i forbindelse med hver utgivelse av DM, og i mellom uker.
    Vi publiserer nyheter, trender, tips og lager konkurranser.
    Alle MEKK-butikkene driver også aktiv markedsføring på egne digitale og sosiale medier, lokalt og sentralt.
  • Kundeklubb: MEKK har en velfungerende kundedatabase, der registrerte medlemmer mottar nyhetsbrev med eksklusive tilbud, nyheter og tips   1-2 ganger i måneden. Kundeklubb-databasen er under videreutvikling med ny plattform (i forbindelse med implementering av ny IT/dataplattform). Dette er et viktig område, som vi vil ha enda større fokus på fremover.
  • Lokal Markedsføring: MEKK har stor fokus på lokal markedsføring og tilpassing i lokalviser, senteraviser etc. Hver butikk jobber også aktivt med lokal markedsføring mot bedrifter, organisasjoner og lag.
  • Markedsmateriell: MEKK produserer det grafiske markedsmateriell «in-house», og samarbeider med et profesjonelt reklamebyrå. Vi bistår alle MEKK-butikkene med å produsere sentralt og lokalt markedsmateriell etter behov.

www.mekk.no

www.mekk.no er utviklet for å være en online – varekatalog for butikker og kunder. Nettsiden og nettbutikken er under videreutvikling med ny plattform i slutten av andre kvartal 2020. (i forbindelse med implementering av ny IT/data plattform)

Vi ønsker å være tilgjengelig for våre kunder både på nettet og i fysiske butikker. I tillegg skal vi bygge posisjon og kjennskap for kjeden. Derfor er våre hjemmesider vel så viktige som kjedens butikker.

Våre hjemmesider inneholder:

  • Varekatalog
  • Nettbutikk
  • Klikk & Hent
  • Kampanjeavis
  • Kundeservice/informasjon

MEKK Innkjøpsportal

MEKK utvikler ny innkjøpsportal for assosierte medlemmer og partnere. Den vil være operativ ultimo mars, hvor MEKKs samarbeidspartnere får tilgang til å håndtere grunnsortiment, kampanjer og sesongvarer fra våre leverandører.

Positiv vekst og utvikling i MEKK

Det er flere elementer som er med på å påvirke den positive utviklingen og veksten:

MEKK sitter nye enhet uttrykk i forhold til logo og utført oppbygging av dekor og varegruppeskilt i butikk med felles uttrykk og fokus på vår payoff – «Skikkelig bra greier»

MEKK har klart å tiltrekke seg nye gode eiere/drivere til nye butikker, eksisterende butikker har tatt grep for å utvikle egen butikk, og skape enda bedre resultater

MEKK har som hovedfokus, sammen med våre samarbeidspartnere og ressursgruppen å gjøre de riktige valgene i forhold til inntjening på den enkelte vare/varegruppe og være attraktive/aktive i forhold til markedsføring i sesongen vi er i, og være innovative (rett vare på rett). plass, til rett tid). Summen av dette gjør at Mekk blir lagt merke til. Ressursgruppen består av medlemmer fra kjeden

MEKK´s kjedekontor driver kostnadseffektivt med en liten organisasjon som er genuint opptatt av at kjeden og kjedens medlemmer har en fortsatt vekst.

MEKK konseptet er attraktivt for utleie, noe som gjør at kjeden får gode betingelser i forhold til leievilkår og støtte ved etablering.

Hvordan er det å være franchisetaker i MEKK?

Franchisetaker i MEKK
Som franchisetaker kommer man til dekket bord, og vil kunne drive en egen virksomhet i et allerede etablert kjedekonsept. Her er en beskrivelse av de viktigste punktene

Drift
Man får tilgang til MEKK sitt konsept, innkjøpsbetingelser, retningslinjer og support.

Franchisetakeren eier og driver sin egen butikk. Man bestemmer sin egen lønn (på et forsvarlig nivå) og kan ta utbytte av selskapet når overskudd tillater det.

Franchisetakeren ansettes normalt som daglig leder i sitt aksjeselskap, og får de samme ordninger som andre arbeidstakere når det kommer til f.eks. sykelønn og trygderettigheter. En franchisetaker kan ha ansatt en butikksjef om det er ønskelig og forsvarlig.

MEKK har en egen organisasjon med ansvar for å følge opp butikkene.

Viktigste ansvarsområder, franchisetaker:

  • Butikkens økonomi og drift i henhold til konseptet
  • Faglig, operativ ledelse av de ansatte i butikken
  • Kontroll med varelager og bestilling av varer
  • Salgs‐ og resultatoppfølging av butikkens ansatte
  • Hos butikken fremstår som selges, ren og ryddig
  • Lokal markedsføring (man får bistand med utforming)
  • At butikken er i overensstemmelse med MEKKs retningslinjer for innredning og merchandising

 

Viktige ansvarsområder, MEKK som franchisegiver:

  • Fremskaffelse av egnede lokaler og forhandling av leiekontrakter
  • Råd vedrørende finansiering, etablering av selskap mv.
  • Opplæringsprogram og kurstilbud
  • Innkjøpsavtaler
  • RegnskapsførselSortimentsutvikling
  • Distribusjon av varer leveringsbetingelser til butikk
  • Internett, intranett og sosiale medier
  • Sentral og regional markedsføring
  • Bistand til utforming av lokal markedsføring
  • Løpende råd og drift og utvikling
  • Felles kassesystem og IT-verktøy
  • System for servicehåndtering og reklamasjoner hos den enkelte leverandør.
  • Utarbeidelse av driftsrutiner og driftshåndbok
  • Videreutvikling av konseptet

 

Opplæring og utvikling
Som franchisetaker i MEKK tilbys du og dine medarbeidere et skreddersydd opplæringsprogram før og i forbindelse med åpning / overtakelse

  • Støtte og veiledning fra driftsansvarlig og andre nøkkelpersoner i MEKK
  • E-læring (under utvikling)
  • Praktisk opplæring i annen butikk / hospitering
  • Interne og eksterne kurs fra leverandører og samarbeidspartnere
  • Interne samlinger (MEKK Kick-Off og Kjedesamling), erfaringsutveksling og opplæring

 

Fellesfunksjoner og bidrag
Som franchisetaker får man tilgang til en lang rekke tjenester og fordeler for selv å kunne fokusere på drift av butikken lokalt. For å dekke fellesfunksjoner, produksjon av markedsmateriell, regnskap og tjenester beregnes enkelte avgifter. (franchiseavgiften)

  • Det vil påløpe en engangskostnad knyttet til prosjektering, etablering og opplæring.
  • Markedsføring: 3 % av nettoomsetning (til sentral og lokal markedsføring)

 

Lokaler

  • MEKK bistår med å finne egnede lokaler og fremforhandle leiebetingelsene.
  • MEKK prosjekterer og bygger en nøkkelferdig butikk, sammen med eier og ansatte.
  • Om du som lokalkjent franchisetaker (eller kandidat til å til å bli franchisetaker) har innspill til egnede lokaler/plassering, er alle innspill velkommen.
  • Om du allerede har et lokale eller en butikk som kan være aktuelt å konvertere til Mekk, så hører vi gjerne fra deg.

Økonomi

Generelt
MEKK bistår med å vurdere hver forretningsmulighet, sette opp mål og forslag til driftsbudsjett for nye butikker.

Butikkene varierer i størrelse og beliggenhet, det er derfor også omsetningspotensialet. Butikkene kan variere i omsetning fra ca. 7 til over 12 mill. kr.


Forventede resultater Driftsresultatet butikkene kan oppnå er i stor grad avhengig av kvalitet på driften av butikken. Viktige stikkord her er salg og kundeoppfølging, bruttofortjeneste, lønnskostnader, samt andre kostnader. Likeledes er evnen til å skape en selgende butikk dyktige og motiverte ansatte med dyktige. Mye avhenger også av franchisetakers evne til å følge konseptet, bruke tilgjengelige rutiner og «verktøykasse». Det forventes årlige resultater (etter lønnskostnader) på mellom ca. 4‐6% av omsetningen før avskrivninger og skatt, men det er mulig å oppnå langt bedre resultater enn dette.

Budsjetter
Detaljert budsjettforslag vil bli gjennomgått med aktuelle kandidater i møte / etter nærmere avtale.

Suksesskriterier
Det er flere suksesskriterier som ligger til grunn for å drive god butikk, og det er det franchisetakeren som i hovedsak påvirker. De viktigste kriteriene er:

  • et motivert salgsteam med tydelige mål
  • tilfredse kunder
  • høyt aktivitetsnivå
  • tett oppfølging av butikkens nøkkeltall
  • fokus på bruttofortjeneste
  • Ryddighet og nøyaktighet

Finansiering av butikken

Kapitalbehov
Finansiering og kapitalbehov, vil være ulikt i forhold til butikkens størrelse og varebehov. MEKK vil bestrebe å få etableringstilskudd fra utleier, som vil gjøre at kapital og lånebehov vil variere, men dette vil MEKK presentere og diskutere med den som blir franchisetaker.

Varekjøp
Det er vanlig med et vareinnkjøp på ca. 1,4‐1,5 millioner. (Varekjøpet i forbindelse med etablering gis med lange kreditttider.)

Garantier
I noen tilfeller må Franchisetaker stille med en bankgaranti/selvskyldner garanti i forbindelse med lån og kassekreditt

Det er vanlig at en gårdeier ønsker en bankgaranti eller depositum for husleie, det forskjellige fra sted til sted. MEKK Norge er ansvarlig for forhandling av leiebetingelser, men leiekontrakten inngås med franchisetaker.

Generelt om franchise

Hva er franchise?
“Franchise er en driftsmodell basert på et samarbeid mellom selvstendige parter (franchisegiver og franchisetaker). Mot direkte eller indirekte finansielt vederlag, distribueres retten til å etablere og drive franchisegivers forretningskonsept. Vilkårene for drift av franchisetakers virksomhet, samt samarbeidet mellom partene, bestemmes i en juridisk avtale.” Cappa 2012.

Franchise er altså en form for samarbeid mellom å uavhengige parter. Franchisegiver eier en testet og lønnsom forretningsmodell. Franchisetakeren driver sitt eget firma og utøver forretningsideen til franchisegiver.

Franchisetakeren danner én lenke i en kjede av selskaper med det samme forretningskonseptet. Kombinasjonen av tryggheten ved en god forretningsidé og drivkraften til den frie entreprenøren gjør at franchise er blitt mer og mer populært.

Fordeler
Franchise gir deg mulighet til å realisere drømmen om å drive egen virksomhet, uten å være gründer. Som franchisetaker skal du kunne støtte deg på franchisegivers erfaringer og kompetanse og på måten komme enklere og tryggere i gjengen. Du har ansvaret for din egen virksomhet men også med mindre risiko. Franchise er en driftsmodell som får stadig større utbredelse i verden, ikke minst i Norge.

De mest åpenbare fordeler med franchise er:

Lokalt eierskap fører som regel til større engasjement, høyere omsetning og bedre resultater.

Franchisetaker får blant annet tilgang til et gjennomprøvd konsept og merkenavn, gode innkjøpsbetingelser, felles profilering og markedsføring, felles teknisk plattform og systemer.

Franchisetaker kan konsentrere seg om å drive butikken.

Vil du være med på laget og skape videre vekst i MEKK gjennom kremmerskap, hvor du samtidig kan utvikle din egen fremtid og andres arbeidssituasjon? Vil du finne ut om vi planlegger å etablere en MEKK-butikk, der du bor? Da er det deg vi ønsker å ha med på laget!

Bjørn Aase Haakonsen
Etableringsansvarlig Mekk
bjorn@mekk.no
Mobil +4740404640

Knut Ove Gravdal
Drift/prosjektansvarlig Mekk
knut@mekk.no
Mobil +4740404629

Ketil Kristoffersen
Innkjøpsansvarlig Mekk
ketil.kristoffersen@mekk.no
Mobil +4740002199